Transparens viktigt – men inte när det gäller hur man själv tar betalt

Vi välkomnar Eva Adolphson, pensionsekonom på Alecta som gästbloggare! Här kåserar Eva vidare kring Alectas rapport från i mars ”Rovdriften på pensionssparare”.

I slutet av mars presenterade Alecta rapporten ”Rovdriften på pensionssparare”. I den berättade vi bland annat om att många i pensionsbranschen kan ta väldigt mycket betalt av sina kunder och att priset för att förvalta en pensionssparares tjänstepension kan variera med flera hundratusentals kronor. Det finns många sätt att ta betalt såväl när det gäller tjänstepensioner som privata pensionsförsäkringar. Här nedan räknar jag upp några sätt:

• fast årlig avgift
• årlig avgift på pensionskapitalet
• avgift i procent av fondandelarnas värde (fondavgift)
• prestationsavgifter
• kapitalförvaltningskostnader
• avgift på inbetalning av pensionspengar
• flyttavgifter

Eftersom det kan tas ut så många olika avgifter är det svårt för pensionskonsumenterna att förstå hur mycket man får betala hos olika bolag och i olika produkter. Det skulle helt enkelt behöva bli lättare att se vad olika pensionsprodukter kostar. Ett sätt är att införa någon form av jämförpriser på pensioner. Sådana finns ju på andra områden och inom bankområdet finns något som heter ”effektiv ränta”. Pensionskunderna tycker att det är en bra idé. Tidigare i år frågade vi drygt 1000 personer i åldrarna 25-50 år vad de vet om tjänstepension. Samtliga tillfrågade var förvärvsarbetande och samtliga uppgav att de hade tjänstepension. På frågan om man tyckte att pensionsbolagen ska bli skyldiga att redovisa sina avgifter på ett enhetligt sätt så att det blir lättare att jämföra svarade hela 96 procent att man tyckte att det var ett mycket bra eller ganska bra förslag. Pensionsbranschen tycks dock inte vilja samma sak som sina kunder. Mycket få pensionsaktörer håller med om att det är viktigt att kunden får en möjlighet att på ett enkelt sätt jämföra olika produkters priser. Däremot finns det många pensionsaktörer som säger att avgifter inte är viktiga eftersom det är avkastningen som är det väsentliga. Självklart är avkastningen också mycket viktig men den vet man inget om på förhand. Det gör man däremot med avgifter. Givet samma risknivå finns inte heller något som säger att en högprisaktör levererar högre avkastning än en lågprisaktör. Många pratar ivrigt om hur viktigt det är med transparens i pensionsfrågor men viljan till transparens runt hur man tar betalt tycks tyvärr inte finnas. Jag tror tyvärr att det därför kan komma att krävas lagstiftning för att avgifterna ska bli mer konsumentvänliga och lätta att förstå.

Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta

Det här inlägget postades i Gästbloggare kåserar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s