Förbättrad pensionsinformation inom det kommunala tjänstepensionsområdet – hur och när? Min Pensions seminarium i Almedalen

20130702-174117.jpg

En av Min Pensions viktigaste målgrupper är LO-anställda. En undersökning nyligen som gjorts av TNS-Sifo på uppdrag av Min Pension visar att just denna grupp, kanske inte så förvånande, uppvisar låga kunskaper om sin pension rent allmänt och vart man ska vända sig för att få en helhetsbild av sin pension (som är det man efterfrågar mest) samt hur mycket man kan förvänta sig i pension.
Dessa resultat visar på betydelsen av kommunikationsinsatser från Min Pension, Pensionsmyndigheten, pensionsbolagen, arbetsmarknadens parter samt de kommunala pensionsadministratörerna.

Ett viktigt bidrag från Min Pensions sida är att kunna erbjuda målgruppen pensionsprognoser av hög kvalitet, dvs. som är kompletta och där all pensionsinformation ingår. Detta är dessvärre inte möjligt idag inom delar av det kommunala pensionsområdet (främst pensionsinformation före 1997 resp. över 7,5 basbelopp).
Detta är bakgrunden till det seminarium som Min Pension höll idag i Almedalen. Deltagare var Ulf Kristersson (socialförsäkringsminister), Bengt-Åke Fagerman (vd Skandia), Ann-Christin Nykvist (gd SPV), Gustaf Rentzhog (vd Söderberg&Partners), Anders Sellström (riksdagsledamot KD), Lars-Åke Vikberg (vd KPA) och Anders Lundström (vd Min Pension). Moderator var Mikael Nyman (chefredaktör Pensionsnyheterna).

Anders Lundström inledde med att beskriva och kvalificera problemställningen inom området. Ann-Christin Nykvist sammanfattade därefter den resa ”från sämst i klassen till bäst” som SPV har gjort för att avhjälpa den situation som i många stycken liknar den som idag råder inom det kommunala området. Det är ingen tvekan om att SPV har varit framgångsrika och därmed kan fungera som ”benchmark” för hur man kan göra. Ansträngningarna har lett till en ”win-win-situation” med nöjdare kunder som fått kvalitetssäkrad och snabbare information, snabbare försäkringsadministration och ärendehandläggning samt högre arbetstillfredsställelse hos personalen.

Medskick till de kommunala administratörerna var att göra aktualiseringsgraden till en ledningsfråga och därmed noga följa utvecklingen samt ”tänka kund”.
Vad mer kan göras för att förbättra situationen? Anders Lundström menade att bara en valcentral skulle göra det enklare. Gustaf Rentzhog tyckte att kommuner och landsting måste satsa mer pengar på att aktualisera och att upphandlarnas kompetens måste öka inom detta område. Det duger inte att enbart titta på priset när man väljer administratör. Låt det framgå av lönebeskeden hur mycket arbetsgivaren avsätter i tjänstepension, föreslog Anders Sellström.

Envist och oförtröttligt försökte Mikael Nyman pressa ur panelen när problemet borde kunna vara åtgärdat. Lars-Åke Vikberg sa sig vara optimistisk och bedömde att detta kommer att ske ”i närtid”, men inte mer preciserat än så. Vidare framhöll han att det är viktigt att alla goda krafter nu samverkar och samarbetar eftersom det ser så olika ut i olika kommuner och landsting. Bengt-Åke Fagermans medicin var, på klassiskt marknadsmässigt manér, att beställaren ”ställer kraven” så fixar marknaden/administratörerna biffen.

Ulf Kristersson erinrade om att regeringen inte har någon formell makt över tjänstepensionerna, men ändå uppfattar sig som ”en ombudsman för helheten”. Signalen från regeringen till aktörerna inom det kommunala området är dock, enligt Kristersson, klar och tydlig ”gör vad ni kan för att fixa detta så fort som möjligt!”.

Johan Hellman

Det här inlägget postades i Almedalen 2013. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s