Foten i dörren för ett aktivt pensionsval

Gästbloggare: Jonas Hjalmar Blom, Psykologifabriken
Under Almedalsveckan anordnar Svensk Försäkring och Min Pension ett seminiarum där psykologer ger sin syn på dagens pensionsinformation. Inför seminariet har vi bett psykologerna Niklas Laninge och Jonas Hjalmar Blom att gästblogga hos oss för att ge förslag på hur pensionsinformationen borde se ut om de fick bestämma. Inläggen publicerar vi varje tisdag och torsdag fram till Almedalsveckan.

Så fort frågan om pension dyker upp är det många som associerar till svårbegriplig text och långa, ganska tråkiga, rader med olika fonder och många olika val med oklara utfall. Det är då inte konstigt att man förblir passiv och struntar i att göra ett aktivt pensionsval. Nu ska vi ta inspiration från klassiska psykologiska experiment och se hur de kan tillämpas på pensionsvalet!

Tänk dig att du bor i ett hus. En person knackar på din dörr och frågar om du kan tänka dig att sätta upp ett litet klistermärke på din garagedörr med uppmaningen att bilisterna i området ska köra sakta med tanke på alla barn på gatan. Skulle du tänka dig att göra det? Kom igen, det är ett litet klistermärke som knappast gör någon inverkan på din fint målade garagedörr. Ok?

Det här är just vad som hände i ett klassiskt psykologiskt experiment. Man frågade personer i ett område samma sak som ovan, nämligen om de kunde tänka sig att sätta upp ett litet klistermärke, som knappt syntes. Vissa accepterade, andra inte. I ett annat område, som också var med i experimentet, frågade man ingenting alls. Det var den första fasen i experimentet. Det är vad som hände därefter som är riktigt intressant.

Två veckor senare dök samma person upp, i båda områdena, och kom med ett förslag. Den här gången innebar det att banka ned en påle i gräsmattan och fästa en stor skylt, med samma budskap. Skylten skulle synas klart och tydligt och ta upp en stor del av gräsmattan. Skulle du acceptera det? Resultatet visade att de personer som gått med på den första lilla uppmaningen, att sätta upp ett litet klistermärke, var mycket mer villiga att sätta upp en stor skylt gräsmattan.

Detta illustrerar “foten-i-dörren-tekniken” som innebär att ett litet åtagande lätt kan lägga grunden för ett större som kommer senare. Personerna som satt upp det lilla märket såg sig själva som engagerade medborgare som brydde sig om barnen i området. Det var därför en självklarhet att sätta upp även en stor skylt på tomten. De flesta som bodde i det andra området, och alltså inte fått erbjudandet om det lilla märket, tyckte att det var ett alldeles för stort åtagande att sätta upp en stor skylt på sin tomt. De tackade därför nej.

Samma fenomen har visat sig när det handlar om valdeltagande. I områden där deltagandet brukar vara lågt har forskare testat att ringa upp invånarna med en enda enkel fråga: “kommer du att rösta i kommande val?”. Resultatet visade att valdeltagandet i de områden där man ringt runt och ställt frågan ökade jämfört med de områden man hade som kontrollgrupp. När man dessutom frågade när personerna tänkte rösta och vad de skulle göra dessförinnan, ökade valdeltagandet ytterligare. Det visar på vikten av implementation intentions som innebär att göra en handling, exempelvis att rösta, så konkret och tydlig det bara går genom att bestämma tid, plats och en händelse dessförinnan som fungerar som “trigger” för det man ska göra.

Om vi vill att fler människor ska göra aktiva val gällande sin pension, kanske vi kan ta lärdom och inspiration från de här exemplen. En liten fråga, exempelvis “bryr du dig om din pension” kan säkerligen få fler människor att börja se sig själva som aktiva i sitt pensionsval. Om det sedan följs upp med frågor som “Kommer du att göra ett aktivt pensionsval framöver?” och “När kommer du att se över din pension?” är mitt antagande att fler människor aktivt kommer att göra någonting åt sin situation som framtida pensionärer.

På torsdag publicerar vi nästa inlägg i serien.

Här kan du läsa mer om seminariet den 2 juli >>

Referenser: Freedman, J., & Fraser, S. (1966). Compliance without pressure: The Foot-in-the-door technique. Journal of Personality and Social Psychology, 4(2). Nickerson & Rogers (2010), Do You Have a Voting Plan?, Psychological Science.

 

 

Det här inlägget postades i Almedalen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s