IKEA-effekten – låt oss jobba för pensionen

Gästbloggare: Jonas Hjalmar Blom, Psykologifabriken
Under Almedalsveckan anordnar Svensk Försäkring och Min Pension ett seminiarum där psykologer ger sin syn på dagens pensionsinformation. Inför seminariet har vi bett psykologerna Niklas Laninge och Jonas Hjalmar Blom att gästblogga hos oss för att ge förslag på hur pensionsinformationen borde se ut om de fick bestämma. Inläggen publicerar vi varje tisdag och torsdag fram till Almedalsveckan.

Du som har följt vårt bloggande här, vet att det finns en hel del forskare inom psykologin som har genomfört sinnrika experiment. Slutsatserna kan vi använda på flera olika områden – som pensionsinformationen!

Två av de mest kreativa forskarna är enligt mig Dan Ariely och Michael Norton. När de funderar på sina kommande experiment finns det i princip inga begränsningar. De gillar att tänka utanför ramarna för de traditionella penna-och-papper-uppgifterna som brukar känneteckna psykologiska studier. Så här kan det låta:

– Kan vi undersöka vilken påverkan upphetsning har för beslutsfattandet, genom att låta människor titta på sensuella bilder av vackra kroppar?

– Kan vi testa hur pengar påverkar människors prestation genom att erbjuda motsvarande en månadslön för att kasta basketbollar i korgar och se om personerna blir stressade av pengarna?!

– Kan vi testa människors engagemang genom att be dem bygga med lego?!

Samtliga exempel har genomförts och det är det sistnämnda vi ska fokusera på nu. I sin forskning på människors engagemang skapade Ariely och Norton ett smart experiment. Sedan tidigare visste man att människor värderar sådant de äger högre jämfört med en exakt likadan sak som inte är i deras ägo. Nu ville man se hur människors värdering av saker påverkas om de själva fått vara med och skapa dem.

Man lät ett stort antal experimentdeltagare vika origamifigurer och bygga med lego. De fick följa enkla instruktioner ända tills verket var färdigt. Då fick de frågan “hur mycket skulle du vilja ha betalt för det här du skapat?”. Deltagarna fick bestämma en summa. Därefter fick andra deltagare, som inte skapat någonting, sätta ett pris på samma sak. Dessa satte (naturligtvis?) ett mycket lägre pris för samma sak än de som lagt ned jobb på sina verk.

Flera experiment gjordes på samma tema och de myntade ett nytt begrepp. Att värdera det man själv lagt ned arbete på högre än samma sak någon annan gjort, kallas numera för IKEA-effekten (tänka sig att Ingvar Kamprad skulle göra avtryck även i psykologins värld!).

Eller översatt till pensionen: En person som lagt ned en del kraft på att påverka sin pension, exempelvis genom att ha gjort ett aktivt val, tagit till sig av information eller diskuterat det med andra, kommer att känna en större koppling till det än en person som agerat mer passivt gällande pensionen.

Jag vet att jag kan påverka min pension på många olika sätt. Men, inget av det ger mig upplevelsen av att faktiskt ha lagt ned aktivt jobb på det. Om jag däremot blev påmind om de val jag gjort, när jag aktivt tagit tag i min situation och förändrat den, då tror jag att IKEA-effekten skulle drabba även mig gällande mitt pensionsval. Därför skulle jag vilja se ett tillägg i pensionsbeskeden, exempelvis orange kuvert, som visar vilka val jag har gjort under året. Det skulle ge mig känslan av att aktivt ha arbetat och lagt ned en del möda på att få till mitt pensionsval så bra som möjligt.

På tisdag kommer nästa blogginlägg i serien.

Läs mer och anmäl dig till seminariet den 2 juli >>

Referens: Norton, M. I., Mochon, D., & Ariely, D. (2012). The IKEA effect: When labor leads to love. Journal of Consumer Psychology, 22(3), 453–460.

 

Det här inlägget postades i Almedalen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s