Motsatsen till impulsköp är impulssparande

Gästbloggare: Jonas Hjalmar Blom, Psykologifabriken
Under Almedalsveckan anordnar Svensk Försäkring och Min Pension ett seminiarum där psykologer ger sin syn på dagens pensionsinformation. Inför seminariet har vi bett psykologerna Niklas Laninge och Jonas Hjalmar Blom att gästblogga hos oss för att ge förslag på hur pensionsinformationen borde se ut om de fick bestämma. Inläggen publicerar vi varje tisdag och torsdag fram till Almedalsveckan.

Om du ska köpa en bok, hur går du då till väga? Tar du på dig ytterkläderna, kör ut bilen ur garaget, åker till centrum, letar upp parkeringsplats, går till bokhandeln, letar fram boken och ställer dig i kön till kassan för att slutligen betala och ha boken i din ägo? Eller, loggar du in på en nätbutik och klickar 5-6 gånger, fyller i din adress och kortnummer och väntar på att boken ska dimpa ned i din brevlåda?

Fler och fler gör det sistnämnda och det kan man verkligen förstå om man tar ett psykologiskt perspektiv på människors konsumtion. Det är självklart både bekvämare och enklare att näthandla. Men det finns nackdelar också. Det är enkelt att impulshandla när man fönstershoppar i en nätbutik. Vissa sidor, exempelvis Amazon, har en “one-click-ordering” där man, om man varit kund tidigare, kan köpa en sak med ett endaste klick. Matvarubutiker vet sedan länge att vår tendens till impulsköp är som störst framme vid kassan. Godiset ligger därför väl placerat så att det lätt slinker ned i korgen då vi står i kön. Det öppnar för snabba beslut och köp som man kanske egentligen inte skulle ha gjort om man varit mer eftertänksam och medveten – impulsköp.

Inom psykologin är man nu överens om att vårt tänkande och beslutsfattande sker i två olika tankeprocesser. Jag har tidigare skrivit om  det snabba och automatiska system 1 och det långsamma och medvetna system 2. Våra hjärnor vill gärna spara på energi och ofta är det därför system 1 som är aktivt, medan system 2 används mer sällan och med större ansträngning. Funktioner som Amazons one-click-knapp manar verkligen till system 1, just eftersom det är så enkelt att handla att system 2-tänkandet aldrig ens aktiveras.

Det kan verka självklart, och lite tragiskt, att de som utnyttjar detta till max är handlare som vill få oss att konsumera mer. Men, det finns även exempel på tjänster som använder samma psykologiska mekanism, vår benägenhet att handla impulsivt, för vårt eget bästa.

Ett av mina favoritexempel gäller sparande. Att flytta över pengar i en sparfond kan jämföras med att behöva åka till en butik för att köpa en bok. Det är många steg på vägen. Du behöver ofta logga in på din internetbank, du behöver se över dina konton, du behöver troligtvis knappa in en kod på din bankdosa, få fram ett svar och mata in det på sidan. Det är så många steg från idé till handling att system 2 måste aktiveras. Och kom ihåg, våra hjärnor gillar att spara på energin och låta system 1 göra det mesta av jobbet.

En bank på Nya Zeeland, Westpac, har låtit sig inspireras av Amazons one-click-knapp. De kallar den för Impulse Saver. Genom att ladda ned en enkel app till din telefon, behöver du enbart trycka på en stor röd knapp för att föra över en liten summa pengar till ditt sparkonto. 50 kronor här och 50 kronor där kanske inte låter så mycket, men många småsummor kommer i slutändan att bli ett stort sparande.

Jag skulle vilja se en liknande funktion för mitt pensionssparande. Som det är nu behöver jag ta så många steg: logga in på banken, knappa in koderna osv. för att spara en summa. Jag vill kunna få upp tanken i huvudet att “nu vill jag föra över 50 kronor till mitt privata pensionssparande” och kunna göra det med ett enda klick.

Vilken pensionstjänst kommer att vara först med att förstå människors beslutsfattande och hjälpa oss att använda det på bästa möjliga vis?

Referens: Evans, J. S. B. T. (2003). In two minds: dual-process accounts of reasoning. Trends in Cognitive Sciences, 7(10), 454–459.

Westpac Impulse Saver: http://www.westpac.co.nz/branch-mobile-online/while-you-re-mobile/impulse-saver-for-iphone-app/


Du har just läst de sista inlägget i serien där psykologer granskar dagens pensionsinformation. Om du vill veta mer är du välkommen att besöka Svensk Försäkrings och Min Pensions seminarium i Almedalen den 2 juli. Under seminariet presenteras Niklas Laninges och Jonas Hjalmar Bloms syn på hur pensionsinformaiton bäst bör anpassas för mottagaren. Seminariet filmas och klippet läggs upp på blogg.minpension.se i slutet av nästa vecka.

Läs mer om seminariet den 2 juli >>

Det här inlägget postades i Almedalen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s