Nu gör vi det säkrare för dig att logga in på Minpension.se

Från den 22 september 2017 kan du inte längre logga in på Minpension.se med Pensionsmyndighetens personliga PIN-kod. Anledningen är att PIN-koden inte håller tillräckligt hög säkerhetsnivå för att skydda din integritet. Åtgärden är en anpassning till myndigheternas hårdare krav på säkerhet i enlighet med EU:s Dataskyddsförordning.

Bild på siffror i olika färger

I slutet av september försvinner möjligheten att logga in på Minpension.se med din personliga PIN-kod. Därefter kan du bara logga in med hjälp av e-legitimation (Bank-ID,  Mobilt Bank-ID eller Telias e-legitimation). Anledningen är att inloggning med PIN-kod inte anses hålla tillräckligt hög säkerhetsnivå för att skydda din integritet. Det är också en anpassning till myndigheternas hårdare krav på säkerhet och till EU:s Dataskyddsförordning.

E-legitimation håller en hög säkerhetsnivå

Inloggning med e-legitimation är en säker inloggningsmetod enligt de nya kraven i EU:s Dataskyddsförordning. E-legitimation är redan idag det vanligaste sättet att logga in på Minpension.se. Omkring 7,5 miljoner svenskar har idag Bank-ID och/eller Mobilt Bank-ID. Längst ner i denna artikel hittar du mer information om e-legitimation.

Dina uppgifter på Minpension.se är till för dig

Minpension.se är en självbetjäningstjänst som ger dig som pensionssparare en samlad bild av din intjänade pension. Dessutom möjlighet att göra prognoser för din framtida pension. Genom att ta bort PIN-koden som inloggningsmetod säkerställer vi att bara du som användare har tillgång till  dina uppgifter.

Om du behöver hjälp med att se och förstå dina uppgifter på Minpension.se kan du även i framtiden titta på dem tillsammans med exempelvis en närstående. Detta efter att du själv har loggat in med din e-legitimation.

Redan idag anger vi i våra användarvillkor att du varken får lämna din PIN-kod, e-legitimation eller en fullmakt till någon annan för att hämta information om dina pensioner på Minpension.se.


Fakta om e-legitimation

Vad är e-legitimation?

En e-legitimation är en personlig elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig och underteckna handlingar på Internet.

Hur skaffar jag e-legitimation?

För att skaffa e-legitimation behöver du ett svenskt personnummer. Här hittar du utgivare av Bank-ID/Mobilt Bank-ID

Kan jag använda min svenska e-legitimation utomlands?

Det går att använda din e-legitimation och ditt BankID (på fil, kort eller Mobilt BankID) från utlandet. Det är bara att ta med dig din e-legitimation utomlands.

Kan jag få svensk e-legitimation om jag är bosatt utomlands?

Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna skaffa e-legitimation. Utfärdaren kan ha ytterligare regler, som till exempel att du måste vara 18 år.

Om du bor i utlandet, men har svenskt personnummer och ett konto i en svensk bank, kan du ofta logga in på din internetbank och beställa eller ladda ned en e-legitimation.

Om du bor i utlandet och har ett svenskt personnummer, men inte har ett konto i en svensk bank, måste du fysiskt besöka en utfärdare för att kunna identifiera dig och beställa en e-legitimation. Vänd dig alltid direkt till utfärdare av e-legitimation för att få veta exakt vilka regler som gäller.

Jag har ingen e-legitimation. Jag vill gärna ha en men vet inte hur man gör!

På Minpension.se hittar du information om olika typer av e-legitimationer

Du kan även få svar på dina frågor om Bank-ID/Mobilt Bank-ID


 

Det här inlägget postades i kundtjänst, På gång på minpension och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s