I Gävle och Söderhamn finns minPensions kundservice. Här finns ungefär 40 medarbetare som svarar på telefonsamtal och e-post. Sju av dem är så kallade användarstöd. De har lite fördjupad kunskap och backar upp kollegor när de får knepigare frågor. Så här års, när det orange kuvertet kommer, har de extra mycket att göra.

Några ansikten bakom rösterna i minPensions kundservice: Lennart, Ronnie, Ingela, Tomas, Anna, Johan och Johnny

Här passar vi på att presentera två av våra duktiga medarbetare, Anna Brunner och Johan Rönnqvist. Längre ner finns svaren på några av de vanligaste frågorna minPensions kundservice får.

Ni måste ju kunna en massa om så många olika pensioner. Hur gör ni för att hantera det?  

Anna: Bra fråga, det är ett hiskeligt omfattande område – helt omöjligt att kunna allt. Vi har väldigt bra grundkunskaper och är duktiga på att ta reda på information. Sedan är vi ju intresserade av olika områden inom pension – så vi hjälper varandra mycket.

Vilka frågor är besvärligast att svara på?

Johan: Det är väl specifika avtalsfrågor och frågor om individuella lösningar – där är ju variationerna oändliga, känns det som.

Anna: Jag tycker att djupgående frågor om värdeutveckling och avkastning exempelvis kan bli väldigt komplicerade, men där har jag lyckligtvis kollegor som är mer insatta än jag.

Vilken ålder är det på dem som ringer, på ett ungefär? Mest män eller kvinnor? Frågar kvinnor och män olika saker?

Anna: Många är män, 50 plus, inom tjänstemannasektorerna. Jag skulle säga på rak arm att det är de användare som mest frekvent hör av sig till oss. De använder tjänsten regelbundet och har bra koll på eventuella prognosförändringar. De ställer en hel del prognostekniska frågor.

Johan: Ja, och så har vi användarna som har väldigt nära till pension, de hör av sig i samband med att de är inne i slutsteget av sin pensionsplanering. De ställer ofta frågor om hur de ska använda simulatorn och uttagsplaneraren. Och hur de ska gå vidare när de gjort en prognos som de känner sig nöjd med.

Varierar frågorna över året?

Johan: Ja, det gör de. De varierar utifrån vilka förändringar vi gör i tjänsten.

Anna: minPension är ju en tjänst i ständig förändring, det måste den vara för att kunna möta användarnas behov nuvarande och framtida. Men det behövs också eftersom arbetslivet och därmed pensionsbranschen är i ständig förändring.

Johan: Vi får ju frågor när vi har gjort uppdateringar i tjänsten som för användaren kan verka konstig, utifrån dagsläget – men då handlar det om uppdateringar som våra verksamhetsutvecklare bedömt som nödvändiga för att kunna genomföra en mer omfattande förändring längre fram i tiden.

Anna: Ja, vi försöker ju att portionera ut ändringar i tjänsten på ett sådant sätt att det stör användarupplevelsen så minimalt som möjligt.

Vad är det för frågor ni helst vill ha?

Johan: Vi vill ju ha frågor om tjänsten minPension, hur man kan använda den och hur den fungerar. minPension är ju en webbaserad tjänst som bygger på självservice, vår roll är ju att bistå användaren.

Anna: Men vi får frågor om en massa annat, som har med pension att göra men som inte riktigt hör hemma hos oss att svara på.

Johan: Vi får ofta hänvisa användare vidare, till Pensionsmyndigheten, tjänstepensionsbolagen och Skatteverket. Vi får många skatte- och utbetalningsfrågor, sådan information har vi ju inte tillgång till på minPension.

Gör ni själva prognoser på minPension? 

Anna och Johan: Självklart!

Anna: Vi använder ofta vår egna ”mina sidor” när vi behöver testa beräkningar eller kontrollera någon funktion.


Tio av de vanligaste frågorna till kundservice

Hur gör jag för att se min uppgifter på minPension?

Första gången du loggar in på minPension behöver du registrera dig. När du fyller i dina uppgifter och godkänner användarvillkoren så hämtar vi dina pensionsuppgifter.

Läs mer om hur du kommer igång

Kan jag ansöka om mina pensioner när jag har loggat in på minPension?

Du kan inte ansöka om pensionsuttag på minPension. Du ansöker om din allmänna pension på Pensionsmyndighetens webbplats. Dian tjänstepensioner och eventuella privata pensioner ansöker du om hos respektive pensionsbolag. Men du får bra hjälp att planera dina pensionsuttag och hitta kontaktuppgifter till myndigheten och bolag i vår tjänst Uttagsplaneraren.

Finns alla mina pensioner med?

I dag kan nio personer av tio se hela sin pension på minPension. Men vissa delar saknas fortfarande, till exempel det privata IPS-sparandet som i dag endast levereras av Skandiabanken, SEB och Indecap.

Hur fungerar minPension när jag börjat ta ut någon pension?

I vissa fall kan du inte längre se dina pensioner när de börjar betalas ut. Det beror på att alla bolag inte lämnar uppgifter till  minPension när en utbetalning börjat.

Mer information för dig som börjat ta ut pension

Kan jag byta fonder på minPension?

Nej, du kan inte byta fonder på minPension. Logga in på Pensionsmyndighetens webbplats för att byta fonder i premiepensionen.

För tjänste- och privata pensioner hittar du information om hur du gör på pensionsbolagens webbplatser.

Här hittar du kontaktuppgifter till pensionsbolagen

Jag tänker ändra min arbetstid innan jag går i pension. Hur gör jag för att prognosen ska bli rätt?

Om du planerar att ändra din arbetstid inför pensioneringen är det viktigt att du i prognosen anger den lön som du kommer att ha fram till din pension. Om du slutar att jobba helt innan du börjar ta ut pension ska du ange månadslön 0 kronor och välja ” Saknar arbetsinkomst” som anställningsform. Du ändrar dina uppgifter i fliken ” Inställningar”.

 Kan jag själv lägga till pensioner som saknas?

Ja, du kan lägga till premiebestämda pensioner som saknas under Intjänad pension när du är inloggad.

Kan jag se hur löneväxling påverkar min pension?

Det är inte alltid uppgifterna om löneväxling levereras till minPension.

Om löneväxling görs i en separat pensionsförsäkring kommer uppgifterna att tas med i prognosen.

Om löneväxlingen görs med en högre premie i kollektivavtalad tjänstepension så är uppgifterna  inte inräknade i din pensionsprognos, men det som betalats in hittills finns med i ditt pensionskapital, det du ser under Intjänad pension.

 Vad händer med pensionen om jag fortsätter att jobba?

Om du fortsätter att jobba så höjer du din allmänna pension. Det gäller även om du börjat ta ut den.

Om du har börjat ta ut din tjänstepension kan du normalt inte tjäna in mer pension till den.

Kontakta ditt pensionsbolag eller din arbetsgivare för att få veta vad som gäller för ditt tjänstepensionsavtal.
I prognosen och Uttagsplaneraren kan du se hur din pension påverkas om du jobbar längre än du tänkt från början. I Uttagsplaneraren finns även skatteeffekterna med.

Vilka uppgifter kan jag inte se på minPension?

Du kan inte se vilka arbetsgivare som betalat in till din tjänstepension. Du kan inte heller se om dina pensioner har ett återbetalnings- eller familjeskydd.

För att få de uppgifterna behöver du ta kontakt med dina pensionsbolag eller valcentraler. Vilka bolag som förvaltar dina pensioner kan du se om du loggar in på minPension. Uppgifter om vilken valcentral som betalar in pengar till din tjänstepension kan du enklast fråga om på jobbet. 


Har du en fråga till vår kundservice?

Om du inte hittar svaret på en fråga bland våra vanliga frågor är du välkommen att ställa den till vår kundservice på telefon 0771-89 89 89, vardagar mellan kl. 8 och 16. Som inloggade har du också möjlighet att skicka din fråga till oss, du hittar länk till vårt kontaktformulär på sidan ”Kundservice”.